„Při výběru dodavatele energií nehleďte pouze na cenu“

Zdroj: 5plus2 | Strana 33

Pád společnosti Bohemia Energy potrápil statisíce Čechů. Jak na situaci zareagovali další dodavatelé a proč rostou ceny energií? Zeptali jsme se Martina Pacovského, předsedy představenstva Pražské plynárenské, a Petra Holubce, mluvčího Pražské energetiky.

* Jak se podle vás projevil na trhu krach Bohemia Energy?

Martin Pacovský (M. P.): Krach nejen Bohemia Energy, ale i dalších dodavatelských společností, se projevil zejména skutečností, že přes 900 tisíc odběratelů energie ztratilo náhle svého dodavatele a „spadlo“ do režimu „dodavatele poslední instance“, kdy dodávku energií pro ně, po dobu maximálně šesti měsíců, zajistí takzvaní dodavatelé poslední instance pro dané území, mezi nimiž je i naše společnost. To historicky v takovém rozsahu nemá v tuzemsku obdobu. Pražská plynárenská v tomto režimu dodává nyní zemní plyn pro bezmála 40 tisíc odběratelů z Prahy a okolí, po zmíněných zkrachovalých odběratelích. V této souvislosti je třeba říci, že režim „dodavatele poslední instance“ je pouze dočasný a není určen k tomu, aby v jeho rámci odběratelé setrvávali delší dobu. Rozhodně na ně tedy apelujeme, aby si co nejrychleji našli svého „stálého“ dodavatele, kde získají, oproti režimu „dodavatele poslední instance“, výrazně lepší a výhodnější podmínky. V případě, že zvolí Pražskou plynárenskou jako stabilního a silného dodavatele, mohou přechod, stejně jako aktuálně již několik tisíc dalších, kteří tak učinili, snadno uskutečnit online přes moje.ppas.cz.

Petr Holubec (P. H.): Krach Bohemia Energy se projevil především velkou nejistotou zákaznické veřejnosti, které se přímo dotýká, výrazně zasáhl i do činnosti stabilních a tradičních společností, které poprvé ve své historii musely zajistit elektřinu pro téměř milion zákazníků společností, které ukončily dodávky energií, zasáhl i oblast energetiky z pohledu legislativy, státních institucí včetně ministerstev a vlády. Dopadů je více včetně například ceny elektřiny a jejího vlivu na sociálně slabší zákazníky a podobně.

* Jak na situaci zareagovala vaše společnost?

M. P.: Vzhledem k mimořádným okolnostem vyvolávajícím potřebu v krátké době odbavit řádově mnohem více klientů, než bylo v minulosti běžné, jsme operativně posílili naše kontaktní kanály a uvedli urychleně do praxe i nová digitální řešení, která mohou odběratelé při přechodu z režimu dodavatele poslední instance k naší společnosti online využít. Uvědomujeme si, že se někteří odběratelé zemního plynu, aktuálně setrvávající v režimu dodavatele poslední instance, mohou dostat v rámci souvisejících plateb do finančních problémů a jsme připraveni být jim v této věci nápomocni a řešit jejich situaci individuálně na základě jednotlivých žádostí. V neposlední řadě se snažíme v rámci svých komunikačních aktivit zajistit co možná nejlepší informovanost odběratelů v režimu dodavatele poslední instance a co nejvíce jim usnadnit řešení jejich složité situace.

P. H.: Tak za prvé jsme okamžitě převzali zákonnou roli dodavatele poslední instance, konkrétně se to týkalo 64 tisíc bývalých klientů Bohemia Energy a dalších tří tisíc zákazníků Kolibřík Energie. Těm všem jsme museli najednou opatřit elektřinu a dodat jim ji tak, aby ani na okamžik nezůstali bez ní. Museli jsme je neprodleně informovat, že nezůstanou bez elektřiny, že jsou v režimu DPI (dodavatele poslední instance – pozn. red.). Následně jsme jim nabídli přechod na standardní obchodní smlouvy, které jsou přece jen výhodnější než dodávka elektřiny v režimu DPI. Připravili jsme opatření, abychom co nejvíce eliminovali nápor zákazníků na našich obchodních pobočkách, posílili jsme call centrum, kontinuálně komunikujeme přes naše webové stránky, kam umisťujeme návody, jak postupovat. Opatření je mnohem více s cílem tyto zákazníky co nejdříve a nejsnadněji obsloužit a převést na běžné obchodní smlouvy.

* Je možné si z krachu Bohemia Energy vzít poučení?

M. P.: Jedním z ponaučení do budoucna rozhodně je, že by odběratelé při výběru svého dodavatele energií rozhodně měli, kromě nabízené ceny, důkladně zvažovat i celou řadu dalších aspektů, jako je jeho stabilita, síla, postavení a odpovědnost dodavatele při zajištění energií a vůči svým zákazníkům.

P. H.: Pro zákazníky určitě to, aby si vždy sjednání smlouvy o dodávce energií dokonale zvážili, posoudili, nenechali na sebe vytvářet tlak, ať už po telefonu, nebo u dveří bytu od podomních prodejců. Nabídky je třeba porovnat nejen z cenového hlediska, ale i pověsti dodavatele, jeho stability, finanční síly, dostupnosti a také se dobře seznámit s obchodními podmínkami. Ne vždy to nejlevnější je nejvýhodnější.

* Trochu odbočím. Jaké jsou podle vás důvody růstu ceny energií?

M. P.: Epidemie covidu-19 způsobila pokles odběrů v minulém roce v Evropě až o třetinu. V rámci globálního ekonomického zotavování s ním spojená energetická poptávka roste rychleji než lze vyhovět na straně nabídky. Také dlouhá a chladná zima v Evropě způsobila vyčerpání zásobníků plynu, které se musí znovu naplnit. Technické problémy, údržba a havárie na těžebních polích zkomplikovaly plnění zásobníků v létě, jak je to běžné. Navíc se zpřísňuje klimatická politika EU. Emisní povolenky se stávají předmětem spekulací, což zvyšuje jejich cenu. Dalším z důvodů je také to, že větrné elektrárny v Severním moři produkovaly méně energie, než se plánovalo. Také uzavírání některých uhelných a jaderných elektráren způsobuje vyšší poptávku po ostatních zdrojích energie a zdražuje je.

P. H.: Sešlo se hned několik nepříznivých faktorů globálního charakteru. Jednak rozhodnutí na evropské úrovni k ochraně ovzduší – oznámení o odstoupení od uhlí při výrobě elektřiny v horizontu zhruba 15 let a s tím rostoucí ceny emisních povolenek pro výrobce energie z uhlí. Trh na to zareagoval růstem ceny uhlí ve světě, s tím vystřelily ceny zemního plynu i ropy, k tomu se přidala nejistota dodávek plynu z Ruska, nenaplněné zásobníky plynu v Evropě před nastávající zimou. S vírou, že ustupuje pandemie, se opět roztočila ekonomika a zvýšila se poptávka po elektřině, což má dopad na růst ceny energií. Přesto existuje shoda mezi odborníky, že současný doslova raketový růst ceny bude pozvolna mírnit a ceny již tak prudce neporostou, nicméně nelze očekávat, že se vrátí na původní úroveň.

 

Pražská plynárenská se ráda postará

Jsme online

V našem Zákaznickém portále získáte snadný přehled o Vaší smlouvě, platbách a zároveň zde řadu požadavků vyřídíte bez čekání „na pár kliknutí".

Přechod k nám nebo přepis smlouvy u nás také vyřídíte pohodlně online. Nyní navíc s možností získat bonus za přechod k nám od jiného dodavatele.
 

Máme něco navíc

Staráme se o Vaši bezpečnost. Rádi Vám bezplatně zapůjčíme detektor úniků plynu, kterým lze zkontrolovat možné netěsnosti na plynovém vedení nebo si u nás můžete zakoupit detektor úniku oxidu uhelnatého (CO), který by neměl chybět v žádné domácnosti s plynovými spotřebiči.

Snížit si můžete s námi také náklady na opravu nebo montáž vybraných spotřebičů díky našemu programu Zákaznická výhoda.

Jsme stabilní a féroví

Jsme dodavatelem energií už více než 120 let a plyn nebo elektřinu Vám za férové ceny rádi poskytneme na území celé České republiky. Patříme do vlastnictví hl. města Prahy, kde se staráme o celou distribuční síť zemního plynu. Jsme zde totiž dodavatelem poslední instance a postaráme se tak o Vás i v případech, kdy jiný dodavatel plynu zkrachuje nebo z jiného důvodu není schopen dodávat energie.