Zdroj: Hospodářské noviny | Rubrika: Peníze | Strana 14
Desítky tisíc lidí už letos využily možnost vyřídit si z domova živnostenské oprávnění nebo podat daňové přiznání. A to tak, že si svou totožnost nechali ověřit online přes takzvanou bankovní identitu. Doteď se klienti mohli hlásit jen k aplikacím státní správy, například do Portálu občana či aplikace Moje daně. Se začátkem června ale banky zpřístupní službu i soukromým firmám – třeba dodavatelům energií, mobilním operátorům nebo pojišťovnám. Jejich klienti tak budou moci podepsat novou smlouvu nebo čerpání služby bez toho, aby museli kamkoliv chodit.
Prokázání totožnosti přes bankovní identitu je podobné jako přihlášení do internetového bankovnictví. Klient zadá své jméno, heslo a také mobilní klíč. Úřad nebo firma pak přesně ví, s kým má tu čest. Identita je plně ověřena a odpadá tak třeba zdlouhavé focení osobních dokladů nebo opisování identifikačních čísel.
Jednou ze společností, které se zavedením bankovní identity počítají už v průběhu června, je Pražská plynárenská. Klienti se díky službě budou moci přihlašovat do zákaznického portálu. „Lidem to přinese rychlé, pohodlné a bezpečné ověření identity. Následně připravujeme možnost uzavírání smluv na nekomoditní produkty, což znamená například servis spotřebičů, jejich výměnu za nové anebo budování energetických zdrojů v podobě tepelných čerpadel či fotovoltaiky,“ říká mluvčí dodavatele zemního plynu a elektřiny Miroslav Vránek.
Klienti Pražské plynárenské se podle něj stále častěji ptají, kdy, jak a k čemu konkrétně budou moci službu využívat. Vedení firmy tak hned od startu počítá se zájmem stovek zákazníků. „Postupem času, v návaznosti na rozvoj produktu na trhu a rozšiřování naší nabídky možností využití, očekáváme postupné zvyšování,“ dodává Vránek. Také pojišťovna Kooperativa už oficiálně přislíbila klientům, že se budou moci do zákaznického portálu hlásit přes bankovní identitu. Teď pojištěnce na dálku ověřuje třeba tak, že člověk opíše údaje ze své občanky a pošle aktuální „selfie“, tedy snímek svého obličeje. „V souvislosti s přihlášením do naší nové klientské zóny, kterou právě vyvíjíme, se ale jeví bankovní identita jako dostupná a pohodlná alternativa k těmto identitním řešením,“ vysvětluje mluvčí Milan Káňa.
Kooperativa chce bankovní identitu spustit do konce roku. K čemu všemu budou moci klienti službu využívat, pojišťovna rozhodne podle toho, kolik lidí bude mít o tento způsob ověřování totožnosti do budoucna zájem.
Pojišťovny obecně digitalizaci nepodceňují, protože si díky ní podobně jako banky snižují náklady. Mohou tak třeba omezit provoz některých málo navštěvovaných poboček. Řada pojišťovacích domů včetně Kooperativy tak ještě před spuštěním bankovní identity nabízela možnost sjednat smlouvy na dálku. Uzavřena byla poté, co klient zaplatil první splátku pojistného. Společnost Hyponamíru.cz, která pro banky zprostředkovává hypotéky, už do svých systémů bankovní identitu zavedla. Její klienti se tak mohou přihlásit do hypotečního bankovnictví, které používají pro komunikaci s firmou. Hyponamíru.cz do budoucna plánuje, že by pomocí elektronické identity klienti mohli podepisovat i samotné úvěry na bydlení.
Aby banky využívání služby pro firmy a jejich klienty zjednodušily, dohodly se, že se spojí v jednu akciovou společnost s názvem Bankovní identita. V ní momentálně figuruje deset největších bank v Česku – Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Equa bank, Fio banka, Komerční banka, mBank, Moneta Money Bank, Raiffeisenbank či UniCredit Bank.
Obchodní značka produktu pro ověřování totožnosti online se pak jmenuje BankID. Samotná dohoda ale nebyla bezbolestná a předcházely jí několikaměsíční spory mezi velkými a menšími bankovními domy.
Využívání BankID nebude pro soukromé firmy zadarmo. Cena za jednorázovou aktivaci služby je stanovena na 30 tisíc korun. Podniky budou mít možnost zvolit si mezi dvěma variantami placení. První z nich je předplatné na určité období (na rok nebo dva), ve kterém zaplatí stejnou sumu nehledě na to, kolikrát se jejich klienti přihlásí. Druhou variantou je platit za každou transakci. To znamená, že firma zaplatí za každé jednotlivé přihlášení svého zákazníka. A to i tehdy, když se bude tento zákazník přihlašovat několikrát. Poplatek za ověření klienta se pohybuje od 10 do 150 korun podle toho, kolik osobních údajů bude společnost od banky k ověření potřebovat.
Peníze z poplatků firem využívajících BankID bude společnost Bankovní identita distribuovat mezi banky, které jsou v ní sdružené. Ty pak následně určitou část z nich odvedou zpátky do rozpočtu akciové společnosti.
Přihlašování pomocí bankovní identity k webům státních úřadů funguje od letošního ledna. V tomto případě musí každá banka o napojení ke státním portálům žádat sama a používání služby schvaluje ministerstva vnitra. K aplikacím Portál občana nebo Moje daně se tak zatím mohou přihlásit jen klienti České spořitelny, ČSOB, Komerční banky, Monety Money Bank a Air Bank.
30tisíc korun je cena za aktivaci služby BankID pro soukromé firmy. Peníze bude společnost Bankovní identita posílat bankám.