Pražská plynárenská spolu se Signal Festivalem již potřetí pořádá soutěž Cena Neon pro studenty a studentky vysokých uměleckých škol. Cílem soutěže je podpořit nejmladší generaci českých vizuálních umělců a inovativní umělecké projekty zaměřené na současné digitální technologie, animaci, motion design nebo 3D animaci.
Odborná porota vybírá mezi studentskými díly vítěze, který od Pražské plynárenské získá šek na 250 tis. Kč na náklady spojené s realizací projektu. Součástí ocenění je i prezentace díla v rámci programu Signal Festivalu, který se bude konat ve dnech 12.-15. října 2023 v ulicích Starého Města, Holešovic a Karlína. Oceněné dílo se zároveň stane součástí umělecké sbírky Pražské plynárenské, do jejíhož portfolia patří díla respektovaných českých umělců, jakými jsou Toyen, Jindřich Štýrský, Adolf Hoffmeister, Jiří Kolář nebo Běla Kolářová.
Kdo je ve finále?
Filip Trubač přináší potemnělou vizi světa odehrávající se ve fiktivním labyrintu, v němž divák prochází systémem chodeb a nachází střípky skutečnosti zahalené do formátu digitální reprodukce.
Jan Slanina provádí umělecký výzkum paměti místa - Jáchymov zde figuruje jako místo, kde se potkává tradice hornictví s historií otřesných zážitků pracujících v uranových dolech v 50.letech. Světelnou plastikou se snaží upozornit na staré křivdy a vrátit vzpomínky pamětníků do přítomnosti
Kamil Ansorge navazuje ve svém projektu na interaktivní projekce, které reagují na diváka. Jeho snaha dotvořit hudební atmosféru známé kapely Island Mint dala vzniknout vizuálnímu systému, který lze použít i pro živé ovládání.
Karim Tarakji propojuje umělecký a vědecký přístup k tvorbě - vytváří unikátní laserové projekční zařízení, které funguje bez optiky pouze jako reakce mikročástic. Při tom všem elegantně zvládá balancovat na hraně pouťové atrakce se svým dílem zachycujícím postavu slavného zpěváka a jeho popkulturní hit 80. let.
Matěj Martinec se v sofistikovaném 3D díle pouští do kritiky společnosti, která hodnotí člověka jen na základě kariérních úspěchů a neustálého sebepřekonávání, jež pak symbolicky končí na skládce plné šrotu.
Který z těchto finalistů vyhrál Cenu Neon, bude oznámeno 6. září.
Jak vypadá porota?
V porotě letošního ročníku zasedli Pavel Mrkus, hlavní kurátor Signal Festivalu, Pavla Beranová, světelná designérka, Ondřej Horák, člen umělecké rady Signal Festivalu a Daniel Burda, programový koordinátor Signal Festivalu. Jejich úkolem bude z vynikajících projektů rozprostírajících se na široké formální škále vybrat jeden, který se představí návštěvníkům 11. ročníku Signal Festivalu.
Vítězové minulých ročníků
Julie Dítětová, absolventka ateliéru Design a digitální technologie na pražské UMPRUM, zaujala svou diplomovou prací Programming Patterns, která nabízí vizuálně podmanivou databázi strojově vytvářených vzorů církevních tkanin z 18. století. Za svou práci si odnesla ocenění Czech Grand Design v kategorii grafická designér roku.
Vítězslav Plavec & Jakub Zeman z fakulty architektury a umění Technické univerzity v Liberci, zvítězili v předloňském ročníku se svou instalací Simulakra. Umělecké dílo bylo tvořeno čtvercovými formáty lentikulárních čoček, které se usadily v pravoúhlé sestavě kovových rámů. Právě čočky vytvořily deformaci obrazů a díky refrakci světla návštěvník viděl z každého úhlu pohledu jen určitou jejich část.
Proč Pražská Plynárenská Signal Festival a Cenu Neon podporuje?
Naše historie je nedílně spjata s Prahou. Žijeme tu s vámi, přispíváme k udržitelnému rozvoji naší metropole i pestrému společenskému a kulturnímu životu v ní. Podporujeme uměleckou scénu, provozujeme výstavní prostor Galerie Smečky, spravujeme největší sbírku české koláže, podporujeme výstavní a akviziční činností současné české výtvarníky. A proto jsme se i potřetí rozhodli udělit Cenu Neon.