„Při výběru dodavatele energií nehleďte pouze na cenu“

Zdroj: 5plus2 | Strana 33

Pád společnosti Bohemia Energy potrápil statisíce Čechů. Jak na situaci zareagovali další dodavatelé a proč rostou ceny energií? Zeptali jsme se Martina Pacovského, předsedy představenstva Pražské plynárenské, a Petra Holubce, mluvčího Pražské energetiky.

* Jak se podle vás projevil na trhu krach Bohemia Energy?

Martin Pacovský (M. P.): Krach nejen Bohemia Energy, ale i dalších dodavatelských společností, se projevil zejména skutečností, že přes 900 tisíc odběratelů energie ztratilo náhle svého dodavatele a „spadlo“ do režimu „dodavatele poslední instance“, kdy dodávku energií pro ně, po dobu maximálně šesti měsíců, zajistí takzvaní dodavatelé poslední instance pro dané území, mezi nimiž je i naše společnost. To historicky v takovém rozsahu nemá v tuzemsku obdobu. Pražská plynárenská v tomto režimu dodává nyní zemní plyn pro bezmála 40 tisíc odběratelů z Prahy a okolí, po zmíněných zkrachovalých odběratelích. V této souvislosti je třeba říci, že režim „dodavatele poslední instance“ je pouze dočasný a není určen k tomu, aby v jeho rámci odběratelé setrvávali delší dobu. Rozhodně na ně tedy apelujeme, aby si co nejrychleji našli svého „stálého“ dodavatele, kde získají, oproti režimu „dodavatele poslední instance“, výrazně lepší a výhodnější podmínky. V případě, že zvolí Pražskou plynárenskou jako stabilního a silného dodavatele, mohou přechod, stejně jako aktuálně již několik tisíc dalších, kteří tak učinili, snadno uskutečnit online přes moje.ppas.cz.

Petr Holubec (P. H.): Krach Bohemia Energy se projevil především velkou nejistotou zákaznické veřejnosti, které se přímo dotýká, výrazně zasáhl i do činnosti stabilních a tradičních společností, které poprvé ve své historii musely zajistit elektřinu pro téměř milion zákazníků společností, které ukončily dodávky energií, zasáhl i oblast energetiky z pohledu legislativy, státních institucí včetně ministerstev a vlády. Dopadů je více včetně například ceny elektřiny a jejího vlivu na sociálně slabší zákazníky a podobně.

* Jak na situaci zareagovala vaše společnost?

M. P.: Vzhledem k mimořádným okolnostem vyvolávajícím potřebu v krátké době odbavit řádově mnohem více klientů, než bylo v minulosti běžné, jsme operativně posílili naše kontaktní kanály a uvedli urychleně do praxe i nová digitální řešení, která mohou odběratelé při přechodu z režimu dodavatele poslední instance k naší společnosti online využít. Uvědomujeme si, že se někteří odběratelé zemního plynu, aktuálně setrvávající v režimu dodavatele poslední instance, mohou dostat v rámci souvisejících plateb do finančních problémů a jsme připraveni být jim v této věci nápomocni a řešit jejich situaci individuálně na základě jednotlivých žádostí. V neposlední řadě se snažíme v rámci svých komunikačních aktivit zajistit co možná nejlepší informovanost odběratelů v režimu dodavatele poslední instance a co nejvíce jim usnadnit řešení jejich složité situace.

P. H.: Tak za prvé jsme okamžitě převzali zákonnou roli dodavatele poslední instance, konkrétně se to týkalo 64 tisíc bývalých klientů Bohemia Energy a dalších tří tisíc zákazníků Kolibřík Energie. Těm všem jsme museli najednou opatřit elektřinu a dodat jim ji tak, aby ani na okamžik nezůstali bez ní. Museli jsme je neprodleně informovat, že nezůstanou bez elektřiny, že jsou v režimu DPI (dodavatele poslední instance – pozn. red.). Následně jsme jim nabídli přechod na standardní obchodní smlouvy, které jsou přece jen výhodnější než dodávka elektřiny v režimu DPI. Připravili jsme opatření, abychom co nejvíce eliminovali nápor zákazníků na našich obchodních pobočkách, posílili jsme call centrum, kontinuálně komunikujeme přes naše webové stránky, kam umisťujeme návody, jak postupovat. Opatření je mnohem více s cílem tyto zákazníky co nejdříve a nejsnadněji obsloužit a převést na běžné obchodní smlouvy.

* Je možné si z krachu Bohemia Energy vzít poučení?

M. P.: Jedním z ponaučení do budoucna rozhodně je, že by odběratelé při výběru svého dodavatele energií rozhodně měli, kromě nabízené ceny, důkladně zvažovat i celou řadu dalších aspektů, jako je jeho stabilita, síla, postavení a odpovědnost dodavatele při zajištění energií a vůči svým zákazníkům.

P. H.: Pro zákazníky určitě to, aby si vždy sjednání smlouvy o dodávce energií dokonale zvážili, posoudili, nenechali na sebe vytvářet tlak, ať už po telefonu, nebo u dveří bytu od podomních prodejců. Nabídky je třeba porovnat nejen z cenového hlediska, ale i pověsti dodavatele, jeho stability, finanční síly, dostupnosti a také se dobře seznámit s obchodními podmínkami. Ne vždy to nejlevnější je nejvýhodnější.

* Trochu odbočím. Jaké jsou podle vás důvody růstu ceny energií?

M. P.: Epidemie covidu-19 způsobila pokles odběrů v minulém roce v Evropě až o třetinu. V rámci globálního ekonomického zotavování s ním spojená energetická poptávka roste rychleji než lze vyhovět na straně nabídky. Také dlouhá a chladná zima v Evropě způsobila vyčerpání zásobníků plynu, které se musí znovu naplnit. Technické problémy, údržba a havárie na těžebních polích zkomplikovaly plnění zásobníků v létě, jak je to běžné. Navíc se zpřísňuje klimatická politika EU. Emisní povolenky se stávají předmětem spekulací, což zvyšuje jejich cenu. Dalším z důvodů je také to, že větrné elektrárny v Severním moři produkovaly méně energie, než se plánovalo. Také uzavírání některých uhelných a jaderných elektráren způsobuje vyšší poptávku po ostatních zdrojích energie a zdražuje je.

P. H.: Sešlo se hned několik nepříznivých faktorů globálního charakteru. Jednak rozhodnutí na evropské úrovni k ochraně ovzduší – oznámení o odstoupení od uhlí při výrobě elektřiny v horizontu zhruba 15 let a s tím rostoucí ceny emisních povolenek pro výrobce energie z uhlí. Trh na to zareagoval růstem ceny uhlí ve světě, s tím vystřelily ceny zemního plynu i ropy, k tomu se přidala nejistota dodávek plynu z Ruska, nenaplněné zásobníky plynu v Evropě před nastávající zimou. S vírou, že ustupuje pandemie, se opět roztočila ekonomika a zvýšila se poptávka po elektřině, což má dopad na růst ceny energií. Přesto existuje shoda mezi odborníky, že současný doslova raketový růst ceny bude pozvolna mírnit a ceny již tak prudce neporostou, nicméně nelze očekávat, že se vrátí na původní úroveň.

Náš přístup

Jak se chováme ke klientům?

Budete mít vždy přehled

O všech svých účtech, změnách a fakturách budete mít na zákaznickém portále vždy přehled.

Jsme hospodární

Zasílání ekologičtějších elektronických faktur na e-mail dáváme přednost před papírovými.

Objednejte se na přepážku

U nás na přepážce nemusíte trávit celé odpoledne. Zarezervujte si čas návštěvy předem.

Kontrolujeme vaše platby

Chápeme, že každý může zapomenout, a proto vám dáme včas vědět pokud zapomenete zaplatit zálohu nebo fakturu.

Rádi vám pomůžeme s přepisem při stěhování

Stěhování může být stresující období a my vám ho nechceme ztěžovat. U nás vám poradíme, co vše bude potřeba.

Vysvětlíme složitosti

Nevíte jaký zvolit tarif nebo co je to distribuční sazba? Všechny neznámé pojmy vám vysvětlíme na webu nebo na infolince.

Služby pro Vás

O čem jste možná nevěděli, ale mohlo by se vám hodit

Plyn

Mějte u nás plyn a ušetřete čas i peníze.

Chci kompletní nabídku

Objednání na přepážku

Nečekejte ve frontě na pobočce a objednejte se na určité datum a čas.

Rezervace zde

Zákaznický portál

Pohodlný přístup do Vašeho účtu, ať už na webu či mobilu.

Přihlášení Registrace

Služby zákazníkům

Objevte zajímavé nabídky, které jsme pro Vás sjednali.

Další nabídky

Aktuální odstávky:

Odstávky

Vždy se včas dozvíte o odstávkách plynu.

Když cítíte plyn:

Zavolejte kdykoliv 1239

Pokud máte podezření, že cítíte ve vašem okolí plyn, volejte plynovou pohotovost.

©2002-2019 Pražská plynárenská , a.s | Podmínky používání webu