Aktuální výstava

Pražská plynárenská Vás zve na výstavu

Lea Fekete v čase, ploše, prostoru a souvislostech
Textilní obraz, šperk, oděvní design 

6. září – 7. říjen 2017

Lea Fekete patří k výjimečným osobnostem nejen v rámci slovenského umění. Přesto, že je známa více na poli oděvního designu a šperku, velmi respektovanou se stává i její volná tvorba. Je jakýmsi přirozeným vyústěním touhy po tvůrčí svobodě, bez toho, že by to, co je jí vlastní opustila. Dynamika v oblasti módy Leu Fekete přivedla po roce 2000 k morálně i názorově stabilnějšímu médiu – autorsky realizované, netkané tapiserii. Technikou strojového vpichování, kladení a prošívání fixuje jednotlivé vrstvy různorodého materiálu. Forma i výtvarné postupy jsou příbuzné klasické koláži. Rozdíl je v tom, že autorka pracuje s hedvábným, resp. bavlněným pokladem, na který aplikuje předem připravené, barvené nebo malované textilní prvky.

Kompozice, tvarové i prostorové řešení jsou závislé na dalším záměru. Materiál s úspěchem uplatňuje jako autorskou látku a vizuální podpis ve své vlastní oděvní tvorbě. Stejně úspěšně a stále častěji jej dotváří a komponuje jako abstraktní závěsné obrazy, představující v jejím díle samostatnou výtvarnou entitu. Jsou založeny na pocitové hře s barvou, materiálových strukturách a jemných liniích. Těžiště její ateliérové tvorby stále představuje oděvní tvorba. Unikátní modely tvoří bez zbytečného stříhání, s minimální fixací pevným šitím, modelováním a vrstvením. Výsledkem je charakteristická, vzdušná silueta vždy nová, jinak definovaná skladbou záhybů a vlnění padající draperie. V synergii s ušlechtilostí materiálu, jeho optickými i kinetickými kvalitami a s minimem prostředků úsporným jazykem dosahuje silného výrazu. Obdobnou koncepci uplatňuje i u šperků. Komponuje je do tvarově nápaditých sestav, schopných funkčních i vizuálních proměn v umístění a způsobu nošení.

Komorním, osobitým a v modelovaných polohách až ornamentálním pojetím vyvažuje skulpturální monumentalitu a čisté, plynulé linie oděvu. Pracuje jen s kvalitním materiálem, u oděvů dominantně s anglickým hedvábím a u šperků s autorsky formovaným stříbrem v kombinaci s drahými kameny a polodrahokamy. V letech 1995–1998 působila jako externí asistentka v ateliéru oděvního designu na VŠVU v Bratislavě a podílela se na přípravě a formování současné úspěšné generace moderních tvůrců vycházejících z výtvarných dílen. V roce 1997 si otevřela Galerii Lea Fekete, ve které průběžně prezentuje svou aktuální tvorbu. Od roku 1996 představuje významnou paralelní linii k módnímu designu – scénický kostým. Jako kostýmová výtvarnice spolupracovala s režisérkou Evou Borušovičovou na filmech Modré z nebe (1966), Vadí, nevadí (2001) a Amálko, já se zblázním (2003). Je autorkou kostýmů pro balet Přání uvedený v SND v Bratislavě (2000), pro balet Salome (2002) a Tango pro dva (2002) ve Státní opeře v Banské Bystrici a divadelní hry Osm žen (2003) v Slovenském národním divadle v Bratislavě. Téměř na dva roky jí pracovně úplně pohltil předposlední velký projekt, kostýmy pro balet Petra Breinera a Natálii Horečnou Slovenské tance (Životy světel). Ve sto deseti kostýmech použitých v tomto představení aktualizovala folklórní prvky a krojové techniky převedla do současnosti. Geometrické linie kostýmů byly vytvořeny tak, aby vypadaly autenticky a opisovaly pohyb tanečníka. Přitom si – jako vždy – zachovala svůj minimalistický rukopis, sílu jednoduchosti a skulpturního přístupu k siluetě – charakteristické znaky, na kterých postavila módní značku Lea Fekete. Zúčastnila se mnoha domácích i zahraničních módních přehlídek, v roce 1993 vystavovala i na svého času největším světovém veletrhu módy Idego – New Fashion Generation v německém Düsseldorfu. Od roku 2003, už jako členka Módní akademie, představovala své kolekce často i v České republice, mimo jiné v letech 2001–2004 na Fashion Week Praha, dvakrát navrhovala oblečení pro Elite Model Look (2000, 2001), vyhrála soutěž moderních návrhářů Styl & Kabo Brno 1997, pro značku Avon vytvořila exkluzivní kolekci. V roce 2011 kulturní asociace Lybra se sídlem v italském Římě ocenila Leu Fekete za inovativní techniku, kreativitu a nadčasovost. Těžištěm výstavy „Lea Fekete v času, ploše, prostoru a souvislostech“ je autorčin nový soubor abstraktních obrazů, doplněný ukázkami autorského šperku a oděvního designu. Společným mottem exponátů je „tranquility“ – „klid a pohoda“, jakožto manifest a osobní odpověď na současný neklidný, povýšený svět.

Xénia Lettrichová - kurátorka výstavy

 

 

 

Galerie Smečky, Ve Smečkách 24, 110 00 Praha 1
Tel.: +420 222 210 268
e-mail: galerie.smecky@ppas.cz
www.galeriesmecky.cz
Otevřeno: úterý – sobota, 11-18 hod

Děti, studenti, důchodci a ZTP mají vstup zdarma, stejně jako držitelé Zákaznické karty Pražské plynárenské, ostatní zaplatí 50,- Kč.

Kontakty

Zákaznická linka / Pomoc24:

800 134 134 - ZDARMA

840 555 333

Volání ze zahraničí:

+420 267 175 333

Pohotovost:

1239

AXA ASSISTANCE karta:

272 101 092

Napište nám:

callcentrum@ppas.cz

Stavte se u nás:

Rezervace na přepážku

Přidejte si nás:

facebook

Všechny kontakty
18.09.2017
Dne 15.9.2017 proběhlo losování výherců naší soutěže se Zákaznickou kartou, která probíhala v termínu od 1....
12.09.2017
Vážení zákazníci, ve dnech 11.9. až 15.9.2017 je naše mobilní kancelář z technických důvodu mimo provoz....
12.09.2017
V poslední době se množí případy, kdy jsou naši odběratelé oslovováni „podomními prodejci“ (byť podomní...
11.09.2017
V pátek 15. září tomu bude 170 let, co byla uvedena roku 1847 do provozu první pražská plynárna v Karlíně.
Rozhodli jsme se podporovat projekt "Zajíček na koni", protože si myslíme, že snažit se jízdou na koni...
Dlouhodobě podporujeme Nadaci policistů a Hasičů. Nadace pečuje o 36 rodin, pozůstalých po policistech a...
Pražská plynárenská podporuje sbor nevidomých a slabozrakých ČR, který pořádá koncerty po celé České...
Díky Pražské plynárenské a její spolupráci s Pražskými službami,  mohou Pražané denně potkávat ekologicky...

©2002-2017
Pražská plynárenská , a.s.